Drugie pokolenie donosi
***********************************************************
grudzień pomimo chłodów coraz bogatszy jest:
Jeśli ktoś nie lubi śniadań, może przyjść na kawę, herbatę albo.… pobyć razem.
w niedzielę 7 grudnia 2014 r. o godz. 16
do Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
(Klubokawiarnia)
NA ÓSMĄ DEBATĘ „NOWEGO KLUBU BABEL”
pt.
NA ŻYDOWSKĄ NUTĘ
od klezmerów po żydo-disco
Tym razem zajmiemy się muzyką żydopodobną, która w polskiej popkulturze funkcjonuje jako symbol i ersatz radości życia. Polacy bawią się nieźle sami, ale chętnie wyręczają się innymi – biesiadnymi Ukraińcami, ognistymi Cygankami i malowniczymi Żydami – hej, sokoły, jadą wozy kolorowe, hawa nagila. Polska fascynacja żydowskością – finał na Szerokiej ściąga nie mniej fanów niż marsz niepodległości – trochę niepokoi, ale też cieszy, bo lepszy żydek z pieniążkiem i koszerna wódka niż antysemickie powarkiwania.
Teledyski mnożą żydowskie video-klisze, oczywiście przyjazne, a nawet (auto)ironiczne, czym w zamyśle przybliżają Żyda Polakowi. Ale jaki to Żyd i jaki Polak? Obaj zamieszkują nierealny świat video-sztetlu. Pejsato-kapeluszowy Żyd, reanimowany i inscenizowany na współczesny komercyjno-nostalgiczny użytek niewiele ma wspólnego z żydowską rzeczywistością Tel Awiwu i Brooklynu czy nawet Warszawy i Krakowa, ani zwłaszcza ze spuścizną kąśliwego humoru Tuwima i Słonimskiego. Żyd zwyczajny, także religijny, sprowadzony do pejsów i hawa nagila nie wie, czy ma się cieszyć czy płakać. Ale wie na pewno, że ktoś go dramatycznie uprościł.
Jak zwykle w naszych rozmowach padnie więcej pytań niż odpowiedzi: o autentyzm i komercyjność promowanej przez muzykę żydowskości, o skansen, o cepeliowość, o zło i dobro imitacji, o kicz i kamp, a także o to, jak mają żyć Żydzi po Zagładzie – jak mogą żyć jako Żydzi? Czy popkulturową koniecznością, współczesnym żydowskim losem jest majn sztetełe Bełz w ulukrowanej poholokaustowej scenerii? A może rację ma Agnieszka Graff, która zarzuciła niedawno Polityce „arogancję, brak wyczucia i brak wiedzy o jednym z ciekawszych zjawisk kulturowych współczesnej Polski – odrodzeniu żydowskiej tożsamości wśród potomków polskich Żydów”.
Pytania zadadzą i o odpowiedzi pokuszą się:
Andrzej Bieńkowski – malarz, etnograf, pisarz
Raphael Rogiński – muzyk, kompozytor
Dorota Szwarcman – muzykolożka, dziennikarka muzyczna
Gołda Tencer – aktorka, reżyserka, piosenkarka
Mikołaj Trzaska – muzyk i kompozytor jazzowy
Miron Zajfert – dyrektor festiwalu Nowa Muzyka Żydowska
Poprowadzą :
Sergiusz Kowalski – socjolog, publicysta, B’nai B’rith „Polin”
Kajetan Prochyra – koordynator sceny muzycznej Muzeum POLIN, dziennikarz muzyczny
11 grudnia czwartek godz. 18.00 ZIH oprowadzanie kuratorskie po wystawie Ocalałe; więcej http://www.jhi.pl/blog/2014-11-27-oprowadzanie-kuratorskie-po-wystawie-ocalale
16 grudnia, Pl. Grzybowski, zapalenie pierwszej świecy chanukowej17 grudnia środa godz. 19.30, ZIH, Koncert BERJOZKELE – kołysanki jidysz i pieśni wieczorne; liczba miejsc ograniczona; więcejhttp://www.jhi.pl/blog/2014-11-27-koncert-berjozkele-kolysanki-jidysz-i-piesni-wieczorne
Kategorie: Uncategorized