Rosz Haszana – to nie Sylwester!

Nadeslala Zosia Braun

braun

reunion68

shana tova

Rosz Haszana to nie Sylwester, to  nawet nie Jesienne swiete.

Zaczne od wyjasnienia I porownania czego nie ma w naszym swietach w miesiacu Tiszrei.

1. Nie ma zabaw. Caly dzien jest spedzony w synagodze – Modlitwy  I Rozwazania.

2.To jest najbardziej powazne I gleboko historiozoficzne swieto w naszej tradycji.

3.To jest Dzien Sadu – Tu sa rozwazane sprawy swiata I poszczegolnych ludzi I wydarzen

4. Chociaz obchodzimy chronologicznie date od stworzenia swiata, w judaizmie pojecie roku ma cykliczne wartosci I nie podkreslamy waznosci ze to jest Nowy  5774 rok.

5. W naszych modlitwach podsumujemy rok ktory minal I skladamy prosby na przyszly rok – bo wlasne wtedy sa spisywane wyroki zdrowia, powodzenia, zarobkow, prywatnych wyrokow I tp na przyszly rok – halfa szana ve klalotejah tavo szana u birkoteja.

6.Sa uroczyste kolacje – a na stole mamy symboliczne potrawy: jablko w miodzie, zobacz strone:  http://old.fzp.net.pl/kuchnia7.html

kuchnoa zydowska

7. To jest Dzien Sadu – Tu sa rozwazane sprawy swiata I poszczegolnych ludzi

Szana Towa! Dobrego Nowego Roku! 

Zyczymy sobie nawzajem „dobrego roku” – Szana Towa! Według tradycji żydowskiej lata liczy się od stworzenia Swiata, toteż głównym tematem przewijającym się przez Rosz HaSzana jest stworzenie świata i człowieka.

Dlatego też Rosz HaSzana to jedyne z wielkich świąt żydowskich, które nie ma związku z żadnym wydarzeniem w historii Izraela ani też z jakimś przełomowym momentem roku rolniczego. Poza tym Nowy Rok ma przypominać nie tylko o początku świata, ale i o… jego zakończeniu – Dniu Sądu.

Zaczynamy od zastanowienia się nad sobą i uświadomienia sobie, przed czyim obliczem stoją i przed kim będziemy musieli zdać sprawę – przed Stwórcą wszechświata, Królem królów, Świętym, Sędzią sprawiedliwym i miłosiernym.

Bardzo wiele fragmentów biblijnych mówi o powadze spotkania się z Wszechmocnym Bogiem w dniu sądu: „Bliski jest wielki dzień PANA, bliski i bardzo szybko nadchodzi. Słuchaj! Dzień PANA jest gorzki! Wtedy nawet i bohater będzie krzyczał. Dzień ów jest dniem gniewu, dniem ucisku i utrapienia, dniem huku i hałasu, dniem ciemności i mroku, dniem obioków i gęstych chmur…”

Wniosek? Każdy potrzebuje nawrócenia i przebaczenia. Stąd też cały ten długi okres rozpoczynający się na miesiąc przed Rosz HaSzana, a kończący się dziesięć dni po nim, czyli w Dniu Pojednania Jom Kipur – ma na celu zwrócić naszą uwagę na wielką potrzebę nawrócenia i wzbudzić w nas pragnienie przebaczenia grzechów i tęsknotę, którą kiedyś w imieniu Pana wyraził Jeremiasz: „A gdy Mnie będziecie szukać, znajdziecie Mnie. Gdy Mnie będziecie szukać całym swoim sercem, objawię się wam – mówi PAN…”. Każdy, kto szczerze szuka Pana, może polegać na Jego obietnicy: „Ofiara B-gu miła jest duch skruszony, sercem skruszonym i zgnębionym nie wzgardzisz, Boże” (Ps 51,19).

Boże obietnice przebaczenia są równie liczne jak przestrogi przed łamaniem Jego przykazań i konsekwencjami tego zarówno na tym świecie, jak i w świecie przyszłym. „Zadmijcie w trąby na nowiu, w pełnię, w dniu święta naszego, bo taka jest ustawa w Izraelu, nakaz Boga Jakubal” (Ps 81,4-5). Trąba, czyli szofar, stała się szczególnym symbolem Rosz HaSzana, nakaz zaś, aby dąć w szofar w Nowy Rok, wziął się z nakazu Pana skierowanego do Mojżesza: „Powiedz synom izraelskim tak: W miesiącu siódmym, pierwszego dnia tegoż miesiąca, będziecie mieli dzień odpoczynku, dzień pamiętny, obwołane trąbieniem święte zgromadzenie” (3 Ks. Mojżeszowa 23,24) oraz: „W siódmym miesiącu, pierwszego dnia miesiąca, będziecie mieli uroczyście ogłoszone święto; nie będziecie wykonywać żadnej ciężkiej pracy, będzie to dla was dzień radości przy dźwięku trąb” (4 Mojż 29,1 ).

Dęcie w szofar jest przypomnieniem o wielu wydarzeniach – z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.

Poraz pierwszy szofar jest wspomniany w opowiesci Abrahama I Izaaka –

 Np. szofar brzmiał pod Górą Synaj (2 Mojż. 19,11-13.16): „…trzeciego dnia zstąpi PAN na oczach całego ludu na Górę Synaj. ! zakreślił ludowi granicę dokoła […] Gdy odezwie się róg barani, wtedy niech wstąpią na górę.[…]Trzeciegodnia[…] [dał się słyszeć] doniosły głos trąby, tak że zadrżał cały lud, który był w obozie”.

szofar_gra

Dźwięk szofaru zapowie też wydarzenia dni ostatnich i dzień sądu(Ks. Joela 2,1): „Zatrąbcie na rogu na SyjonieKrzyczciena Mojej świętej górze! Niech zadrżą wszyscy mieszkańcy ziemi, gdyż nadchodzi dzień PANA, gdyż jest bliski! Dz ciemności i mroku, dzień pochmurny i mglisty. Jak zorza poranna kładzie się na góry… „. Każdy rok przybliża nas coraz bardziej do dnia sądu. Takie napomnienie potrzebne nam więc nie tylko raz do roku, ale w każdy dzień naszego życia. Powinniśmy badać siebie przed obliczem naszego Stwórcy, Sędziego i Odkupiciela.

W tym roku swieta Rosz Haszana zaczynaja sie 4 wrzesnia.

Zawsze swieto Rosz Haszana trwa dwa dni – to ma wiele przyczyn z Halacha kabalistycznych. W tym roku wlasciwie obchodzimy swieta przez trzy dni bo jest kontynuacja Soboty tzn do 8 Wrzesnia. Zapalamy swiateczne swiece, przed zachodem slonca: we Srode (4.9), we Czwartek (5.9) a potem na Sobote (6.9).

Modlitwa na zapalenie swiec na Rosz Haszana:

Barukh Ata Adona Eloheinu Melach Haolam Asher Kideshanu be Micwotaw ve Ciwanu Lehadlik Ner Shel YOM TOV

Druga czesc mowimy tylko pierwszego dni, czyli tylko we srode wieczor.

Barukh Ata Adonai Eloheinu Melach Haolam She Hechijanu ve Kijemanu ve Higijanu Le Zman Haze.

Szana Tova dla wszystkich czytelnikow. Zosia Braun z Tel Avivu.

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: