TSKZ – INACZEJ

TOWARZYSTWO SPOŁECZNO KULTURALNE ŻYDÓW W POLSCE

od konca do poczatku

Napisala i przyslala Zosia Braun


TSKZ – to dla mnie powtórny koniec Zydow w Polsce po Shoah.

Ta organizacja, niewatpliwie ważna po wojnie, wzięła na siebie czynnosci i odpowiedzialności, których nie zdołała zupelnie pokonać i doprowadziła do bezpowrotnego  konca Zydowstwa polskiego.

Jako „towarzystwo” nie mogli i nie potrafili a moze nawet stanowczo nie chcieli, kontynuować wielowiekowej tradycji Zydów polskich a co najgorsze przekreslili zupełnie wszystko, co było do początku drugiej wojny. 

Bedąc absolwentką żydowskiej szkoly/liceum we Wrocławiu i mając mature z żydowskiego nic nie wiedzielismy/uczylismy się o żydowskich swiętach, tradycjach, chasydyzmie itd…a co najgorsze zabronione nam bylo o tym wiedziec.

Ja juz slysze sprzeciwy i reakcje: 

„Zosiu, przeciez to bylo w komunistycznej Polsce, zapomnialas??? 

Nie,  nie zapomnialam!!! JA TAM BYŁAM!!! I  STAMTĄD UCIEKAŁAM!!!

Ale kiedy z wiary Judaizmu przeslismy na „wiare komunizmu” i doszlismy do „samozaglady”, nie mam żadnego obowiązku chwalić i świętować, ani tej nowej nihilistycznej wiary ani ich przywodcow. To oni ponosza odpowiedzialnosc i konsekwencje z tym co sie stalo z pokoloniem „piosenek kolonijnych” „spotkan w klubie” „gazetki szkolnej” itp. 

Doprowadzili do „duchowej zaglady Zydow i Zydowstwa” w powojennej Polsce– a to już z wyboru!

Dzis, juz niestety, komu mozemy przekazać treść i przekazanie Tuwima „My Żydzi Polscy”? Do jakich Zydow i w jakiej Polsce to ma przemawiac? 

Tylko dla przypomnienia. 

To nie pierwszy raz, że władze i ideologie próbowali nas „nauczyc” i „przywrócić do innej wiary” – i nikomu to sie tak bardzo nie udalo jak komunistom. 

Potrafilismy przeciwstawiac Inkwizycji, chociaz przywodcą byl Zyd-przechrzta Torquemada, czy tez Jakob Frank i Szabtai Zvi,  a po nich tylko „Ksiegi Jakubowe”. 

A wiec tylko dzieki swietej Ksiedze „Tora”  Narod Zydowski mógł przetrwac i nadal walczy o swietosc i niezaleznosc „Eretz Israel” – chociaz to jest tez zapewnione dla nas przez „StaryTestatment – Tora”.

Własnie teraz, czytając trzeci rozdzial „Lech Lecha” należy sobie uświadomic, ze wszystkie wersy z Tora sa precyzyjnie spelniane a nam tylko pozostaje je realizowac. 

Cytuje: http://www.pardes.pl/pdf/genesis.pdf przeklad Izaaka Cylkowskiego (bardzo polecam) Genesis, Rozdzial XII

  1. I rzekl Wiekuisty do Abrama: Wyjdz z ziemi twojej, i z oczyzny twojej i z domu ojca twojego, do ziemi, którą ci wskażę 
  1. A uczynię cię, narodem wielkim i poblogosławię cię, i wywyższę imię twoje i będziesz błogosłowieństwem
  1. I pobłogosławię, błogosłowiących tobie, a przeklinającego cię, przeklnę i błogosławić się będą tobą wszystkie plemiona ziemi. 

AMEN!

12 komentarzy to “TSKZ – INACZEJ”

  1. Ewa Korulska 12/11/2020 at 23:05

    Carl, poruszyles tu wazna kwestie lojalnosci ktora wychodzi poza temat TSKZ czy tożsamości, ale jest na tyle ciekawa ze warto ja podjąć w dwóch słowach:
    W zasadzie takie wartości moralne jak lojalność, solidarność, wierność, uczciwość czy milosc sa integralne, bezwarunkowe i nie poddaja się porcjowaniu.
    Inaczej wychodzi z tego „ jajeczko częściowo nieświeże” lub ten kogucik co „ kocha tylko troszkę” 😊
    Jednakże wiemy ze nic świecie nie jest absolutne i jakos musimy sobie radzić.
    Bo trzeba żyć. Bo już starożytni Grecy pokazywali na scenie nierozwiązywalne konflikty moralne i zawsze kończyło się tragedia …
    Wiec żeby nie komplikować, stosujmy wobec Izraela najprostsza, pragmatyczna zasadę : bieliznę pierzemy w domu a na zewnątrz trzymamy fason. Wtedy i bielizna wyprana i wrogom nie sprawiamy uciechy..
    Bo na świecie jest wystarczajaco dużo oskarżycieli Izraela, po co im dodawać paliwa ?
    Pasuje Ci taki kompromis ?
    Pozdrowienia.

    P.S. Miło mi ze się podpisałeś i wiem z kim rozmawiam.
    Przeciez my tu sami swoi wiec mozna pokazać twarz.

  2. Carl Fromm 12/11/2020 at 01:15

    Chyba moja wypowiedz nie byla zrozumiana. Lojalnosc nie musi byc ”bezwarunkowa” zeby byc lojalnoscia. W innych slowach, ja mam problem z ”bezwarunkowa” lojalnoscia do Izraela jako warunkiem nalezenia do plemienia Zydow (za ktora teze, Ewo, jestes calkowicie odpowiedzialna). Nie mam problemu z prosta lojalnoscia ktora nie jest ”bezwarunkowa”.

  3. Ewa Korulska 11/11/2020 at 00:22

    Jezeli Karolowi lojalność wobec Izraela kojarzy się z lojalnością wobec gangu, to ja już nie mam nic do powiedzenia. Nie ponoszę odpowiedzialności za cudze skojarzenia.

  4. do Karola: Jesli chodzi o Twoja pierwsza uwaga – zgadzam sie. Natomiast jesli chodzi o nie popieranie Izraela jako jedynego zydowskiego kraju – jest mi bardzo nie mile. Czy kraj w ktorym mieszkasz ma polityke wewnetrzna i zewnetrzna z ktora absolutnie sie zgadzasz? Co ma piernik do wiatraka? Izrael istnieje dla Ciebie nawet jesli Ci sie nie podoba. Kiedy wyrzuca Cie z kraju w ktorym obecnie mieszkasz (myslisz, ze to jest niemozliwe?) czy bedziesz przerowadzal sie z rodzine do innego, podobnego kraju jak ten, ktory Cie wyrzucil?Mam nadzieje, ze przynajmniej wiesz cos o powstaniu Izraela i o kontynuacji zycia tam.

  5. Atakowanie TSKZ za to ze nie byl organizacja religijna nie ma zadnego sensu. Trudno jest krytykowac kota za to ze nie jest koniem. Czy klub brydzowa za to ze nie jest klubem szachowym.

    Definicja zydowstwa uzywana przez ludzi religijnych stawia za obreb narodowej wspolnoty wielu z nas ktorzy uwazaja siebie za Zydow. Definicja zydowstwa wedlug Ewy Korulskiej oparta jest na czterech filarach, jednym z ktorych jest „identyfikacja i bezwarunkowa lojalność wobec Izraela jako naszej jedynej wspolnej ostoi”. Jezeli nie zgadzasz sie 100% z polityka Izraela, nie jestes lojalnym bewarunkowo – ipso facto, nie jestes prawdziwym Zydem….Bezwarunkowa lojalnosc byla i jest warunkiem przynalezenia do partii popierajacych przemoc i dyktature, gangow, i (do nie dawna) warunkiem zatrudnienia w Bialym Domu. Nie mam zadnych zastrzezen co do pozostalych „filarow”.

  6. Ewa Korulska 08/11/2020 at 22:24

    Moim zdaniem ta dyskusja jest nie tyle o samym TSKZ i o koloniach żydowskich na które niestety mnie nie wysylano ( czego do dzis załuje..) ile o naturze tożsamości żydowskiej, jej „ zawartości” jak ktoś to trafnie nazwał. Te zawartość buduje sobie człowiek całe życie i wciąż uzupelnia ja o nowe elementy. Tozsamosc zydowska jest bogata, fascynujaca i nobilitująca i na nią trzeba sobie zasłużyć. W moim mniemaniu opiera się ona na 4 filarach które uzupelniaja się wzajemnie :
    1.) genetyka czyli przynależność etniczna ( aaach ten krzywy nos i duże uszy… 😁) ,

    2.) kultura żydowska w swoim wymiarze filozoficznym albo religijnym ( a najlepiej -obydwu),

    3.) pamiec o Shoah i innych katastrofach w historii Żydów. To jest bardzo istotny aspekt gdyz daje nam specyficzna wrażliwość oparta na swiadomosci naszych wspolnych losów.
    I to jest tez uhonorowanie pamięci naszego narodu i naszych niepoznanych rodzin.

    4.) identyfikacja i bezwarunkowa lojalność wobec Izraela jako naszej jedynej wspolnej ostoi.

    Z tych czterech filarów genetyka jest według mnie najmniej istotna i konwertyci maja równe prawo nazywać i czuć się Żydami, jezeli trzy pozostałe punkty sa spełnione.
    Natomiast bezwzględna lojalność wobec Izraela i obrona jego interesów jest podstawowym wymogiem, nieważne czy ktoś podjada sobie szynkę czy stosuje ścisły koszer.
    To jest bezdyskusyjny obowiązek. Obrona naszego żydowskiego domu i jego bezpieczeństwa..
    Ktoś kto zdradza Izrael, choćby głosując na jego wroga, nie zasługuje na miano Żyda i lepiej dla wszystkich żeby się tak nie określał bo to hańba.

    Wyszliśmy daleko poza TSKZ, ale pozostajemy w temacie.

  7. Zosiu, TSKŻ był instytucją kulturalno- socjalną świecką i tak jak szkoła żydowska nie miał na celu oświecenia religijnego. Ta instytucja dała wielu z nas, szczególnie nie wychowanych w tradycjach świata religii, wychowanie i tożsamość żydowską. Poprzez działalność, poprzez wspaniałe kolonie, poprzez nasze zaangażowanie w kulturalne życie żydowskie. Religia jest częścią osobistego wyboru i nie powinna być wprowadzana indokrynacją.

  8. Obserwator 03/11/2020 at 23:07

    Ten artykuł i polemika z jego powodu jasno pokazują jak zbyteczne są kategoryczne twierdzenia i przekonania , które mogą kogoś urazić , wręcz obrazić . Gdzie się podział szacunek do ludzi , którzy , nie ze złej woli robili co mogli w tamtejszej rzeczywistości ? Ja chodziłem i do żydowskiej szkoły w Łodzi i do TSKŻ który mieścił się w tym samym budynku co szkoła. Od rodziców wyniosłem nie religijny ale „tradycyjny” dom , „bezpartyjny” i zawsze konsekwentnie negatywny stosunek do komunizmu i świadomość kim jestem. Ale to przede wszystkim żydowska szkoła , żedowskie kolonie i TSKŻ dały mi konktetną , aczkolwiek nie religijną „zawartość” mojej tożsamości. W tym sensie byłem raczej „standardowym” uczniem liceum im. Pereca . Czy ja i moi koledzy i koleżanki ze szkoły są mniej Żydami niż ci, którzy w Polsce stronili od żydowskich organizacji , a gdy mimo to czuli sie zmuszeni wyjechać , teraz decydują za innych czy są oni Żydami?

  9. Rami Weiler 03/11/2020 at 12:47

    Szanowni,
    Ja znam Zosie i cal jej rodzine i wszystkich ich bardzo lubie.
    Niestety tym razem nie zgadzam sie z ani jednym jej zdaniem.
    Ja nie chodzilem do szkoly zydowskiej i u mnie w domu nie bylo zadnych religijnych tradycji. Nawet nie zrobili mi brit mila. A mimo wszystko nie uwazam, zebym byl gorszym Zydem niz ci wszyscy, ktorzy przestrzegaja koszernosci i innych zasad religii zydowskiej.
    W zasadzie wiekszosc tego co wiem na temat zydostwa to wlasnie z TSKZ. Te wszystkie kolonie, kluby i cala ta dzialnosc zadecydowaly w niemalym chyba stopniu o tym, ze wybralem na emigracje Izrael, a nie zaden inny kraj. Oczywiscie od zawsze wiedzialem, ze jestem Zydem, ale dopiero poprzez te kluby i kolonie poznalem jak to jest byc wsrod Zydow. I to bylo najwazniejsze.
    A jak wystawialismy w kolku dramatycznycm opowiedania Pereca, to nie uczylismy sie historii naszego narodu ?
    Dla mnie wszystkie religijne przekazy nie maja zadnego znaczenia i nie wiem co jest w ktorej ksiedze napisane. Rozumiem jednak, ze dla wielu ludzi to ma b.duze znaczenie i w niczym mi to nie przeszkadza. Zreszta nawet za tamtych czasow dzialala Kongregacja wlasnie dla tach ludzi. Ja sam chodzilem do Kongregacji po mace. I nikt mnie sie nie pytal dlaczego tylko po to. Czesto ci sami ludzie chodzili i do Kongregacji i do Do TSKZ. Nie pamietam, zeby z tym byl jakis problem. Tyle, ze wtedy Zydzi nie byli chyba skloceni za bardzo miedzy soba. Z tego co wiem,(ale byc moze, ze sie myle) w dzisiejszej Polsce na tych dwoch Zydow, ktorzy zostali jest co najmniej 50 organizacji.
    Ja w kazdym razie jestem bardzo wdzieczny i pelen podziwu dla tej malej grupki starych Zydow, ktorzy po takiej strasznej wojnie znalezli w sobie sile i enrgie, zeby zapewnic nam w miare wygodne i zydowskie zycie.
    Moim zdaniem to jest w bardzo duzej mierze zasluga wlasnie TSKZ i nigdy tego nie zapomne.
    Z powazaniem
    Rysiek

  10. ELAD BERWALDT 03/11/2020 at 11:46

    Yasher Koach!

  11. To zalozenie,ze obchodzenie swiat oraz utrzymanie koszernej kuchni czyni z kogos „prawdziwego” Zyda mozna juz oddac do lamusa.

    Nie byloby nas tak wielu w Izraelu gdybysmy nie CZULI sie Zydami.

    TSKZ spelnilo super wazna role w utrzymaniu dumy i godnosci wsrod polskich Zydow i nie wolno tak rzucac blotem na jakakolwiek organizacje zydowska ,ktora dzialala w nielatwych warunkach.

  12. Jak dlugo Zydzi nie obchodza „Christmukach ” tak dlugo pozostana Zydami, chociazby dlatego ze inni im o tym przypomna .
    Slyszalem ze TSKZ jest jeszcze w Polsce i sa jescze kolonie mlodziezy , wiec jakas przyszlsosc niby tam jest, ale po co ? Nie byloby inaczej gdyby byly „religijne kolonie”

    Ja sam nie jem szynki (niestety, zona religijna), a dzieci jak mieszkaly w domu donosily na mnie do zony jak kupilem niekoszerne ale nie jestem wiecej Zydem niz kiedy
    jadlem .

    Jestem dokladnie taki sam :

    97.9% Aszkenazi Zyd
    1.2% Bliskowschodnie pochodzenie
    0.8% Sefardyjski Zyd-Polnocno Afrykanczyk

    wg.testu z „My Heritage” corka zmusila mnie wziasc.
    No ich niech Zosia to przewyzszy.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: