logo Reunion 69

Nic dla pan na aktywnych wakacjach Reunion 69 :-))

SKROMNOŚĆ
:
Jaki powinna się zachowywać i ubierać religijna Żydówka? Pewne zasady określa cnijut, ale czy są konkretne wytyczne? Czy jest tutaj miejsce na interpretację? Przykład skromności – dla każdego człowieka może to oznaczać coś innego, czy judaizm reguluje to pojęcie? Chciałabym, żeby to pytanie zostało odniesione do czasów współczesnych.

odpowiedź :

Jest tu (tzn. w przypadku tematyki dotyczącej skromności) miejsce na interpretacje, ale jednocześnie jest to dziedzina życia poddana sprecyzowanym wymaganiom. Interpretacjom podlegają bardziej skomplikowane zachowania i interakcje społeczne, natomiast skodyfikowane są zasady ubierania się. Zasady te dotyczą kobiet żydowskich w kręgach ortodoksyjnych, bo inne nurty judaizmu nie przywiązują do tych spraw znaczenia, z którego wynikałyby sztywne reguły.

Kobiety powinny – zgodnie z tymi wymogami – nosić rękawy siegające co najmniej do łokcia; bluzki lub sukienki, które zasłaniają dekolt; spódniczki, które są długie na tyle, aby zasłaniały kolana wówczas, gdy kobieta siedzi.

Spodnie mogą być noszone w niektórych tylko sytuacjach: na przykład przy pracach ogrodniczych, czy rolniczych, ale regułą powinno być noszenie przez kobiety spódniczek.

Ponadto kobiety zamężne, rozwiedzione i wdowy powinny – według reguł uznawanych w środowiskach ortodoksyjnych – zakrywać włosy. Pisaliśmy o tym szerzej przy innej okazji (kliknij).

Interpretacje dotyczą bardziej skomplikowanych zachowań, niż ubieranie, a związanych również z zasadami skromności. Zasady te dotyczą bowiem języka (mowy), działań podlegających fizjologii (np. jedzenie, picie) i sposobów opanowywania emocji w sytuacjach, gdy te emocje ograniczają działanie naszej wolnej woli (namiętności: np. gniew, ciekawość itd). Dotyczy to w równym stopniu kobiet jak i mężczyzn.

W sprawie mowy zasady sprowadzają się do unikania wulgarnego języka, szczególnie w sytuacjach publicznych. Używanie takiego języka jest naruszeniem wymagań zachowania stawianych przez Torę.

Skromność w zachowaniu polega na umiejętności opanowywania swoich emocji. Agresywność, niepohamowany gniew – są dowodami na słabość charakteru człowieka, który je przejawia.

Podobnie wygląda sprawa z brakiem kontroli nad skłonnościami do hazardu, picia alkoholu, plotkowania, przywiązywania ostentacyjnej i nadmiernej wagi do jedzenia itd.

Złotą regułą, którą ceni judaizm ceni najwyżej jest – w tych wszystkich sytuacjach – umiarkowanie. Nie ucieczka w skrajność, polegającą na odmawianiu sobie przyjemności, ale umiar i rozsądna kontrola nad swoimi instynktami.

Jednak prawdziwa skromność oznacza w judaizmie także coś więcej: powstrzymywanie się przed nadmierną skromnością – według zasady z Tanach : „Nie bądź nazbyt sprawiedliwym, ani nazbyt mądrym, byś nie doprowadził się do niesprawiedliwości i do głupoty” (Ks. Koheleta 7:16). Oznacza to, że człowiek zostanie ukarany nie tylko z naruszanie istniejących zakazów Tory, ale także za dokładanie niepotrzebnych zakazów, których Tora nie formułuje.
Dlatego starając się zachować skromność, należy dobrze zastanawiać się nad tym, czego się sobie odmawia.
Jak widać, judaizm ceni umiar i skromność, ale nie propaguje ascez

Przyslal Bernard Stary

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: