zyd niemalowany

Na wystawie
››Żyd Niemalowany w Ziemi Kanaan‹‹
w Muzeum Północno-Mazowieckim w Łomży:

WIDOK ŚWIĄTYNI Z LOTU PTAKA

W Królestwie Izraela w X wieku p.n.e. z ogromnym zapałem budowano „wszystko, co spodobało się Salomonowi wybudować w Jerozolimie, na Libanie i każdym kraju będącym pod jego władzą” (I Ks. Królów 9; 19).

Ale i tak Świątynia pozostaje – bynajmniej nie tylko ze względów architektonicznych, urbanistycznych i artystycznych, albo może nawet z tych względów akurat najmniej – jego największym dokonaniem.

Czego nikt nie kontestował i nie kontestuje. O czym dobrze pamiętać, patrząc na jej aksonometryczny widok.

Bo dla Izraela i wszystkich Żydów Świątynia była oczywiście czymś więcej niż tzw. realizacją architektoniczną. Bo tylko w tym miejscu – później także świętym dla wyznawców chrześcijaństwa oraz islamu – wszyscy Żydzi mogli dawać wyraz swym związkom z Bogiem, uzyskiwać przebaczenie za grzechy, a tym samym jednać się Panem. Zgodnie z obietnicą posłuszeństwa wobec przymierza zawartego na górze Synaj.

Dawid, zdobywając ok. roku 1000 p.n.e. Jerozolimę, uczynił z niej polityczną stolicę swego państwa. Jego syn, Salomon, budując Świątynię: sanktuarium Boga Izraela, uczynił ją stolicą wszystkich Żydów.


Miedzioryt
wg ryciny Hieronima Prado i Juana Baptisty Villalpando (1596) oraz własnego pomysłu
rytował Jan van Luyken (przed 1690)
[Joodse Oudheden,…], Amsterdam (Willem Goeree) 1690


Muzeum Północno-Mazowieckie w Łomży Muzeum Żydów Mazowieckich Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: