NA DRZEWO, MIES!

Helena Szmuness
Jeden z najslynniejszych obok Le Corbusiera i Groppiusa architetow XX wieku, Ludwig Mies van den Rohe znany jest przede wszystkim z glupich bon-motow. Powszechnie znany – no moze jeszcze dorzucilabym t.ze. barcelonskie krzeslo, zaprojektpane na wystawe w latatch dwudziestych ub. w. niezbyt wygodne, widziane najczesciej z poczekalniach drogich dentystow, a nie wygodne dlatego, ze bardzo niskie i bez oparcia dla rak.
Z pewnoscia Mies va den Rohe powiedzial takze jakies madre rzeczy, ale te malo kto pamieta, natomiast glupie naprawde zapadly w glowe i sa czesto cytowane.
Np. „Mniej jest wiecej”. Co, prosze? Rozumiem, ze chodzilo mu z grubsza o to, ze przestrzen zagospodarowana bardzo oszczednie, „minimaistycznie” jest lepsza esteycznie nie przeladowana. Guzik prawda. Przestrzenie minimlistyczne sa nieprzyjazne zyciu czlowieka, takiego jakim go znamy.. Rozlozysz na podlodze gazete i juz masz balagan, podczas gdy w przestrzeni pelnej mebli, pamiatek, obrazow, w przestrzeni „autobiograficznej”, narracyjnej, gazety nie zauwazysz. Nie zuwazysz takze przepelnionej popielniczki czy dziury w scianie po gwozdziu, na ktprym kiedys cos wisialo, ale przestalo. Nie zauwazysz kocich wlosow na miekkim fotelu i elektrycznego kabla od lampy. Minimalistyczna przestrzen jest faszyujaca, w odroznieniu od przestrzeni, w ktorch ludzie lubia mieszkac
Rekordy debilizmu bije jednak inny cytat z Miesa: „Symetria jest estetyka idiotow”. Pomijajac arogancje tego stwierdzenia, jakze czesto przywolywanego, to jest to absolutny bullshit, za przeproszeniem.. Jestesmi, podobnie jak wiekszosc zywych stworzen na ziemi, symetryczni: mamy dwie symetryczne rozmieszczone rece i nogi, dwie symetruczne piersi, symetruczne oczy symetrycznie – dokladnie posrodku twarzy mamy nos i usta. Nasz wzrok nieustannie poszukuje symetrii, bo symetria jest harmonia. Asymetryczne sukienki sa wiec latka jednodniowka, pozostale ubrnia w szafie sa zazwyczaj bardzo symetryczne – dwa rekawy, guziki posrodku. W symetrii czujemy sie lepiej. Co nie znaczy, ze powinnismy zawsze unikac asymetrii, ale z symetria latwiej sie zyje. Lubimy symetrucznie umieszczone okna i drzwi do naszych domostw, dwa symetryczne drzewka kaliny przed naszymi drzwiami, symetrucznie powieszone obrazy na scianie wprowadzaja lad i harmonie.
A co z architektora Miesa van den Rohe’go, jak na tych zdjecich z Wiki. Sa zbyt ascetyczne, a ja lubie domy z licznymi szczegolami archotektonicznymi. Zreszta sam van den Rohe chyba swych domow specjalnie nie lubil, bo slyszalam w jakims programie telewizyjnym, ze nigdy nie mieszkal w zadnym budynku przez siebie zaprojektowanym. Wolal bardzo symetruczna archtekture XVIII -wieczna, z ganeczkami, kolumienkami, spadzistym dachem i bardzo symetrucznie rozmieszczonymi oknami.
Dzisiejszy wyklad o Mies van de Rohem wzial sie stad, ze umiescilam przed wejsciem Sister dwie symetruczne donice z symetrycznie podcietymi drzewkami lawendy. I ilekroc dzonie do jej drzwi, moje serce sie raduje i spiewa na widok tych kwiatow.

Ludwig Mies van der Rohe (/miːs/ MEES; German: [miːs]; born Maria Ludwig Michael Mies; March 27, 1886 – August 17, 1969) was a German-American…
EN.WIKIPEDIA.ORG

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: