Kowno (obecnie Kaunas) cz.4 – znani zydzi

Napisala i przyslala 

Helena Lindskog


Emmanuel Levinas (1906-1995)

Emmanuel Levinas jest uważany za jednego z najbardziej wpływowych i oryginalnych filozofów XX wieku.

Emmanuel Levinas urodził się w 1906 r. W Kownie (obecnie Kaunas), w carskiej Rosji (obecnie Litwa). W 1916 r. rodzina przeniosła się do Charkowa na Ukrainie, a w 1920 r. po uzyskaniu niepodległości przez Litwę wróciła na Litwę. Levinas uczęszczał do rosyjskich szkół podstawowych w Charkowie i Kownie oraz żydowskiego gimnazjum w Kownie.

Cala rodzina niedlugo potem wyemigrowała do Francji, gdzie18-letni Levinas w 1924 roku rozpoczął studia filozoficzne na uniwersytecie w Strasburgu Tam poznał Maurice’a Blanchot i zostali przyjaciółmi na całe życie. 1928 przez dwa semestry studiował na Uniwersytecie Friburg. Tu poznał Martina Heideggera podczas studiów nad fenomenologią Edmunda Husserla. To właśnie Levinas zwrócił uwagę na tych dwóch filozofów, szczególnie Husserla, tłumacząc ich dzieła na francuski.

 

Emmanuel Levinas z zona Raisa i corka Simone

Levinas zostaje obywatelem francuskim w 1931 roku, a rok później żeni się z Raïssą Levi, swoją przyjaciółką z dzieciństwa. Kiedy Francja wypowiedziała wojnę Niemcom, zostaje zmobilizowany. Większość czasu wojny Levinas spędził jako jeniec wojenny w obozie pod Hanowerem w Niemczech. Pomimo ze byl Żydem i umieszczony w specjalnym baraku dla więźniów żydowskich, przeżył ze względu na swój status jenca wojennego. Jego przyjaciel, Maurice Blanchot, pomógł żonie i córce Levinasa, przeżyc wojne przenosząc je do klasztoru. Wszyscy pozostali członkowie rodziny zginęli podczas Holocaustu.

Po wojnie Levinas zainteresował się i zaangażował w studia nad Talmudem, które znacząco wpłynęły na jego późniejsze prace. Jego pierwszy esej książkowy „Totality and Infinity” wyszedl w 1961 r., a w 1963 r.opublikowana zostaje ksiazka „Difficult Freedom: Eseje o judaizmie”.

Levinas prowadził wykłady i pracował jako profesor na kilku uniwersytetach we Francji i Szwajcarii. W 1989 r. Otrzymał nagrodę Balzana (doroczna nagroda za wybitne osiągnięcia w dziedzinie humanistyki, nauk przyrodniczych, kultury, a także za starania o pokój i braterstwo człowieka) w dziedzinie filozofii.

 

Najprawdopodobnie najbardziej znanym wkładem Levinasa w filozofię jest wpływ spotkania twarzą w twarz z INNYM. To przez twarz ujawnia się INNY. Levinas przedstawia ludzką relację jako wazniejsza niz tą ze światem lub Bogiem. W etyce Levinasa, szacunek dla innych jest podstawa filozofii. Zamiast kartezjańskiego „Cogito ergo sum” (myślę, dlatego jestem) dla Levinas egzystencja JA jest możliwe tylko dzięki rozpoznania INNYCH. „Twarz, to absolutnie inne, nie jest negacją samego siebie. Obecność INNYCH nie jest sprzeczna z wolnością samego siebie. Mogę zabić kogos innego, ale jego twarz przypomina mi moją odpowiedzialność. ”

Poprzednie czesci

TUTAJ

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: