Uncategorized

Deklaracja niepodległości Izraela. Czy przyszłość Bliskiego Wschodu zależała od treści jednego zdania?

Na początku maja 1948 roku wojna na Bliskim Wschodzie wisiała 

Na początku maja 1948 roku wojna na Bliskim Wschodzie wisiała w powietrzu. Nie było tylko jasne, kiedy dokładnie wybuchnie, jaka będzie jej przyszła skala, a tym bardziej wynik. Żydowski parlament i rząd, na razie nie reprezentujące formalnie żadnego państwa, przymierzały się do ogłoszenia deklaracji niepodległości. I każdy miał świadomość, że państwa arabskie odpowiedzą na nią zbrojnie.

Z perspektywy czasu wprost nieprawdopodobne wydaje się to, w jakim pośpiechu, niepewności czy nawet chaosie dopinano wszystkie szczegóły konieczne, by ogłosić najważniejszy dokument w historii współczesnego państwa Izrael.

Przełomowy moment

Decyzja była nieodzowna i należało ją podjąć niezwłocznie. Władze brytyjskie ogłosiły wycofanie wszystkich sił z regionu do połowy maja 1948 roku. W nocy z 14 na 15 maja miał też przestać istnieć Mandat Palestyny, a przyszłość jego terytorium pozostawała niepewna.

W społeczności żydowskiej naciskano na ogłoszenie niepodległości przez nowe państwo.

Plan podziału Palestyny uchwalony przez ONZ w 1947 (domena publiczna).

Plan podziału Palestyny uchwalony przez ONZ w 1947 roku (domena publiczna).

Stany Zjednoczone promowały jednak plan, zgodnie z którym miałby zostać utrzymany status quo – kontrolę nad byłym mandatem przejąłby bowiem ONZ. Takie rozwiązanie miało pozwolić na powstrzymanie, a przynajmniej opóźnienie wybuchu wojny.

Obawy przed walnym konfliktem i niepewność co do jego rezultatów sprawiała, że nawet wśród polityków żydowskich poparcie dla niepodległości nie było kwestią oczywistą.

W głosowaniu, jakie w nocy z 12 na 13 maja przeprowadził rząd tymczasowy, kierowany przez Davida Ben Guriona, padło sześć głosów za niepodległością, ale aż cztery przeciw.

Ostatni dzień na… wszystko

Sprawa była postanowiona i został tylko jeden dzień na doprecyzowanie szczegółów.

„15 maja przypadał w sobotę” – przypomina Konstanty Gebert na kartach książki pt. Pokój z widokiem na wojnę. Historia Izraela. – „Żeby nie naruszyć szabatu, powstanie państwa należało więc ogłosić nie później niż w piątek 14 maja, o godzinie czwartej po południu. Ale Deklaracja Niepodległości nie była gotowa i rząd przystąpił do debaty nad kolejną jej wersją”.

Jeszcze na ostatniej prostej nie było zgody co do tego, czy dokument powinien precyzować granice, jakie zamierzano zająć. Spierano się o to, czy ma być wspominana rezolucja ONZ numer 181, która zapoczątkowała cały proces polityczny. Nie ustalono nawet… nazwy państwa.

Kraj bez nazwy

„Rzecz zaskakująca, kwestia ta nie została wcześniej postanowiona” – pisze Konstanty Gebert.

Padały różne propozycje: Syjon, Państwo Żydowskie, Judea, Ziemia Izraela, Jehuda i Ever (od iwri – hebrajski). Zgodzono się w końcu na Medinat Israel – Państwo Izraela, a nie »Państwo Izrael«, jak nazwa ta czasami jest błędnie tłumaczona na polski.

Ostatni punkt sporny

Nawet, gdy nazwa już została ustalona, pozostał jeszcze jeden kluczowy punkt sporny, który mógł zaprzepaścić wszystkie starania.

David Ben Gurion podpisuje deklarację niepodległości Izraela. 14 maja 1948 roku.
David Ben Gurion podpisuje deklarację niepodległości Izraela. 14 maja 1948 roku.

Na dobrą sprawę od tego, czy uda się uzgodnić treść jednego zdania zależała przyszłość Bliskiego Wschodu. W książce Pokój z widokiem na wojnę. Historia Izraela czytamy:

Kłócono się zażarcie o to, czy w Deklaracji winno się znaleźć odwołanie do Boga. Dla niektórych bojowo ateistycznych członków Rady było to nie do pomyślenia. Równie nie do pomyślenia dla religijnych jej członków było, żeby o Bogu w dokumencie nie wspominać.

Ben Gurion, choć sam niereligijny, rozumiał, że Państwo Izraela nie może powstać bez jakiegoś odwołania do Boga – w końcu to za jego przyczyną państwo to powstawało tu, a nie na przykład w Ugandzie.

Ben Gurion w końcu zaproponował, by użyć zwrotu Cur Isroel – Opoka Izraela. „Każdy z nas, na swój własny sposób, wierzy w Opokę Izraela, tak jak ją rozumie. Mam tylko jedną prośbę: nie każcie mi tego poddawać pod głosowanie” – zaproponował. Rada przychyliła się do jego wniosku.

Grzegorz Kantecki

Deklaracja niepodległości Izraela. Czy przyszłość Bliskiego Wschodu zależała od treści jednego zdania?

Kategorie: Uncategorized

22 odpowiedzi »

  1. @Kobi Ha Oleh
    “1. Protestuje mniejszość, tak zwana elita.
    Próbowałem ci pokazać że Nie protestuję (nie mówię o indywidualnych przypadkach) większość społeczeństwa którzy głosowali na jedną z partii którzy są w koalicji, znaczy ta większość która wybrała rząd, tylko mniejszość krzyczącą bardzo głośno”

    Proponuje aby powstrzymac sie od wyzwisk – faktem sie ze nie protestuje ‘elita’ ani nie popiera ‘holota’. Znam ludzi ktorzy protestuja i w zadnym wypadku nie uznalbym ich za ‘elite’, chyba ze Twoje deinicja ‘elity’ to Aszkenazim.
    Chyba zdajesz sobie sprawde ze zadna partja nie uzyskala wiekszosci, w kampanii wyborczej Likud nie podal szczegolow rewolucji prawnej, a jesli wierzyc badaniom jakie przeprowadzily rozne instytucje, WIEKSZOSC WYBORCOW SPRZECIWIA SIE REWOLUCJI PRAWNEJ czyli koalicje popiera “mniejszość krzyczącą bardzo głośno”.
    Aby sie upewnic spytalem sie Sztucznej Inteligiencji czy protestuje wiekszosci czy mniejszosc:
    ?האם בישראל היו סקרים כמה אחוז מהמצביעים תומכים במהפכה משפטית

    Odpowiedz AI – Bard:
    .כן, היו סקרים בישראל כדי לקבוע כמה אחוז מהמצביעים תומכים במהפכה משפטית

    סקר שנערך על ידי מכון המחקר “מדגם” בינואר 2023 מצא כי 55% מהמצביעים מתנגדים למהפכה המשפטית, בעוד ש-35% תומכים בה. הסקר כלל 1,000 נשאלים והיה בעל טעות דגימה של 3.1%.

    סקר נוסף שנערך על ידי מכון המחקר “השקל” בפברואר 2023 מצא כי 53% מהמצביעים מתנגדים למהפכה המשפטית, בעוד ש-37% תומכים בה. הסקר כלל 500 נשאלים והיה בעל טעות דגימה של 4.4%.

    הסקרים מראים כי רוב המצביעים בישראל מתנגדים למהפכה המשפטית. עם זאת, ישנם גם מספר מצביעים התומכים בה. הנושא מורכב ועדיין לא ברור מה תהיה תוצאת החקיקה.

    A wiec to co napisales jest ‘FAKE NEWS’, czyli nieprawda.

    @Kobi Ha Oleh
    “2. Mianować rodzinę na pozycję rządowe to już Yair Lapid, obecnie przewodniczący opozycji, zrobił w 2021 jak był premierem i własnej szwagierce dał pozycję w zarządzie KKL (Keren Kayemet Le Israel), wtedy w 100% był ten sam ”ilat ha svirut” jak dzisiaj i to jakoś wogule jego nie powstrzymało (czysto legalnie) rzeby kochaną szwagierki mianować, ale to oczywiście było ok czysto moralnie, bo to przecież nie jest Netanyahu….https://m.jpost.com/breaking-news/yair-lapids-sister-in-law-quits-kkl-post-under-pressure-684471

    Dokladnie tak – ‘ilat hasvirut’ jest na reke politykow PRAWICY i LEWICY i godzi w wyborcow, tylko nie kazdy wyborca jest na tyle inteligieny aby zdawac sobie z tego sprawe. Bez ‘ilat hasvirut’ dzis Prawica bedzie mianowala swoich kochankow, kochanki, rodzine na cieple rzadowe posadki, jutro lewica. Dlaczego Yair Lapid’s sister-in-law zrezygnowala z cieplej posadki w Keren Kayemeth LeIsrael (KKL)? Bo naprawde obchodzilo ja krytyka prawicy, czy moze dlatego ze podejrzewala Prawica zwroci sie do בג”ץ ktory obali decyzje Lapida na podstawie ‘ilat hasvirut’?

  2. @Yossi Ha Yored
    ”Jesli zas chodzi o Twoj ”challenge”, to kompletnie Ciebie nie zrozumialem – jesli wsrod ludzi ktorzy popieraja reforme sadownictwa wiekszosc maja Sfaradim i robotnicy (robotnicy – tzn ludzie bez wyzszego wyksztacenia), to oznacza ze izraelscy politycy maja prawo mianowac swoich kochankow, kochanki czy rodzine na cieple rzadowe posadki?”

    Przepraszam, spróbuję to wytłumaczyć w sposób prosty:
    1. Protestuje mniejszość, tak zwana elita.
    Próbowałem ci pokazać że Nie protestuję (nie mówię o indywidualnych przypadkach) większość społeczeństwa którzy głosowali na jedną z partii którzy są w koalicji, znaczy ta większość która wybrała rząd, tylko mniejszość krzyczącą bardzo głośno
    2. Mianować rodzinę na pozycję rządowe to już Yair Lapid, obecnie przewodniczący opozycji, zrobił w 2021 jak był premierem i własnej szwagierce dał pozycję w zarządzie KKL (Keren Kayemet Le Israel), wtedy w 100% był ten sam ”ilat ha svirut” jak dzisiaj i to jakoś wogule jego nie powstrzymało (czysto legalnie) rzeby kochaną szwagierki mianować, ale to oczywiście było ok czysto moralnie, bo to przecież nie jest Netanyahu….https://m.jpost.com/breaking-news/yair-lapids-sister-in-law-quits-kkl-post-under-pressure-684471

  3. Z moim polskim coraz gorzej – napisalem ”co lotnikom i czlonkom komando przeszkadza ze izraelski minister bedzie mogl mianowac swoich kolegow i swoje dzieci na rozne cieple rzadowe posadki. Ty to rozumiesz?”
    zamiast:
    ”co lotnikom i czlonkom komando przeszkadza ze izraelski minister bedzie mogl mianowac swoich kolegow i swoje dzieci na rozne cieple rzadowe posadki skoro Tobie i wielu Izraelczykom to nie przeszkadza”.

    Jesli natomiast chodzi demokracje, wiekszosc i mniejszosc, to wielu starozytnych wyksztalciuchow wylalo ne ten temat tony atramentu. Niejaki Montesquieu gledzil ze w demokracji ‘mniejsosc’ i ‘wiekszosc’ to nie wszystko i wynalazl tzw. separation of powers. Po co? Nie tylko aby utrudnic demokratycznej wiekszosci demokratyczne wymordowanie mniejszosci, ale rowniez po to aby zapobiec wybranemu wiekszoscia glosow rzadowi okradac wyborcow ktorzy ten rzad wybrali – np aby zapobiec aby ministrowie mianowali swoich kochankow, kochanki czy rodzine na cieple rzadowe posadki. Masz pelne prawo twierdzic ze izralscy politycy sa najuczciwsi na swiecie i nie potrzebuja zadnej kontroli, ale niestety nie wszyscy Izraelczycy podzielaja Twoja wiare – szkoda, bo gdyby podzielali, lewica nie publikowala by ohydnych, antyizraelskich memes:https://pbs.twimg.com/media/Cf3DbEnWcAAiLuP?format=jpg
    Jesli zas chodzi o Twoj ”challenge”, to kompletnie Ciebie nie zrozumialem – jesli wsrod ludzi ktorzy popieraja reforme sadownictwa wiekszosc maja Sfaradim i robotnicy (robotnicy – tzn ludzie bez wyzszego wyksztacenia), to oznacza ze izraelscy politycy maja prawo mianowac swoich kochankow, kochanki czy rodzine na cieple rzadowe posadki?

  4. @Yossi Ha yored
    ”Nie moge tego zrozumiec – co lotnikom i czlonkom komando przeszkadza ze izraelski minister bedzie mogl mianowac swoich kolegow i swoje dzieci na rozne cieple rzadowe posadki. Ty to rozumiesz?”
    Ja to absolutnie rozumiem.
    Po pierwsze oni (tak jak i ty) mają prawo uważać to co chcą, po drugie oni mieszkają w Izraelu, po trzecie ”tysiace ludzi obsesyjnie krytykuje co robi rząd izraelski wybrany” masz rację, ale jeżeli w wyborach ostatnich uczestniczyło 4.1 milionów ludzi to parę set tysięcy jest mała mniejszość, a ponieważ ja przynajmniej, nie wierzę w demagogię, to nie myślę że fakt że ktoś głośno krzyczy, znaczy że ma rację
    Po prostu stare elity, nie mogą się pogodzić że w demokratyczny sposób kraj się przed ich oczami zmienia. Saar i Lapid się też w przeszłości wypowiadali że trzeba zmienić ”irat ha svirut” i tak jak już pisałem:
    Jak by nie było szerokiego porozumienia że trzeba zmienić system sadnictwa jako o taki, to by wogule przedstawiciele opozycji nie zadawali się w dyskusję u prezydenta
    Zapraszam cię (znów) do kraju i dam ci tak zwany ”challenge”: idź na demonstrację, znajdź tam 10% sefardyjskich żydów, lub 10% prawdizich robotników (znaczy demograficzną większość Izraela 2023) a ja cię zaproszę na kolację (ale koszerną)

  5. @Kobi Ha Oleh
    “Fajnie że się znasz na modzie (też), ale przykro że ja muszę być osobą która ci zdradzi, że nie za dobrze.
    Ameryka:
    https://www.npr.org/2023/03/23/1165737405/antisemitism-statistics-report-2022-anti-defamation-league
    Europa:
    https://www.hrw.org/news/2021/05/17/europes-worrying-surge-antisemitism
    https://www.france24.com/en/live-news/20220124-anti-semitic-incidents-at-decade-high-in-2021-report
    https://www.cnn.com/2022/02/09/europe/uk-anti-semitism-report-2021-intl/index.html

    Pisalem o modzie, choc prawda jest ze liczna antysemickich incydentow rosnie, ale rowniez wiem ze corka Trumpa przeszla na Judaizm, a amerykanscy Chrzescjanie sa proizraelscy, chociaz w Izraelu sa ludzie ktorym to sie wyjatkowo nie podoba:
    https://www.ynet.co.il/news/article/b1ydqcdgn
    No i Izrael ma duze poparcie:
    https://www.theguardian.com/us-news/2023/mar/06/evangelical-christians-republicans-2024-israel-palestinians
    https://www.ifcj.org/news/stand-for-israel-blog/why-do-christians-support-israel
    Antysemickie atakaki sa szeroko krytykowane zarowno przez Demokratow jak i przez Republiknow.

    @Kobi Ha Oleh
    “Skoro ja nie uznaje definicji Adolfa Hitlera (25%, 50% etc.)kim jest żydem i kim nie, to trudno mi do tego się wogule stosować.”

    Chyba napisalem niewyraznie, bo nie zrozumiales mnie – masz pelne prawo uwazac za Zydow kogo chcesz, masz prawo uwazac zydowskich mankutow za Goi, masz tez prawo uwazac ze Hitler sie mylil bo 25procentowi Zydzi nie sa prawdziwymi Zydami, ale skoto ustosunkowales sie do Zydow wedlug definicji Hitlera, chcialbym aby ustosunkowal sie rowniez do Zydow wedlug innych definicji.
    Interesuje mnie czy sa jakies badanie ktore potwierdzaja Twoja opinie ze tylko wsrod Zydow wedlug definicji Hitlera jest “dużo olim którzy bardzo dumnie chodzą z wielkimi krzyżami na szyi+ sam służyłem tutaj w wojsku z Ukraińskimi antysemitami, wogule się swoich poglądów nie wstydzili. Oczywiście byli legalnimi olim według prawa powrotu dyktowane przez Adolfa Hitlera”.

  6. @Kobi Ha Oleh
    “Oczywiście, ale jest różnica między “miec zdanie na temat roznych aspektow izraelskiej rzeczywistosci” a obsesyjnie krytykować co robi rząd Izraelski (wybrane w wyborach demokratycznych), specjalnie jak się samemu wybrało (jak Panowie Walfish i Yossi Ha Yored), żeby opuścić ten kraj i w ten sposób sam sobię unieważnić praktycznej możliwośći żeby uczestniczyć w wyborach i w ten sposób spróbować zmienić co się dzieje społecznie”

    Kobi, jesli to co napisales nie skopiowales od Walesy, to musze przyznac masz doskonale poczucie humoru!
    Walesa: “Miała być demokracja, a tu każdy wygaduje co chce!”.
    Wlasnie ogladam izraelska TV gdzie tysiace ludzi obsesyjnie krytykuje co robi rząd izraelski wybrany w wyborach demokratycznych, a piloci i czlonowie Sayeret Matkal obsesyjnie przyrzekaja ze nie beda wiecej zglaszali sie na ochotnika jesli koalicja obali “ilat hasvirut”. Nie moge tego zrozumiec – co lotnikom i czlonkom komando przeszkadza ze izraelski minister bedzie mogl mianowac swoich kolegow i swoje dzieci na rozne cieple rzadowe posadki. Ty to rozumiesz?

  7. @Leon Schatz,
    Oczywiście, ale jest różnica między
    “miec zdanie na temat roznych aspektow
    izraelskiej rzeczywistosci” a obsesyjnie krytykować co robi rząd Izraelski (wybrane w wyborach demokratycznych), specjalnie jak się samemu wybrało (jak Panowie Walfish i Yossi Ha Yored), żeby opuścić ten kraj i w ten sposób sam sobię unieważnić praktycznej możliwośći żeby uczestniczyć w wyborach i w ten sposób spróbować zmienić co się dzieje społecznie

  8. Kobi, juz to kiedys napisalem, nie zaszkodzi jeszcze raz :
    Nie musi sie mieszkac w Izraelu, zeby miec zdanie na temat roznych aspektow izraelskiej rzeczywistosci.

  9. @Yossi ha Yored”
    “Na szczescie dzis antysemityzm nie jest w modzie, wiec duza czesc Zydow wybiera Izrael z powodow ekonomicznych, a nie ideologicznych.”
    Fajnie że się znasz na modzie (też), ale przykro że ja muszę być osobą która ci zdradzi, że nie za dobrze.
    Ameryka:
    https://www.npr.org/2023/03/23/1165737405/antisemitism-statistics-report-2022-anti-defamation-league
    Europa:
    https://www.hrw.org/news/2021/05/17/europes-worrying-surge-antisemitism
    https://www.france24.com/en/live-news/20220124-anti-semitic-incidents-at-decade-high-in-2021-report
    https://www.cnn.com/2022/02/09/europe/uk-anti-semitism-report-2021-intl/index.html
    (Dane z 2021, nie słyszałem żeby dziś się lepiej zrobiło)
    Więc bym powiedział że to jest moda klasyczna, zawsze była,jest i będzie modna.
    “To ze wsrod olim ukrywaja sie Chrzescjanie, pedofile, szpiedzy, antysemici czy oszusci to wiem z izraelskiej TV, ale nie slyszalem aby ktos zrobil statystyczne badania ze takowych jest najwiecej wsrod Zydow 25cio-procentowych, a nie wsrod Zydow wiecej-procentowych. Ty slyszales o takich badaniach?”
    Skoro ja nie uznaje definicji Adolfa Hitlera (25%, 50% etc.)kim jest żydem i kim nie, to trudno mi do tego się wogule stosować.
    Mam nadzieję że jesteś tak samo społeczne zaangażowany w twojej nowej ojczyźnie jak w tym co się dzieje w starej ojczyźnie twojej która (przynajmniej fizycznie) opuściłeś dziesiątki lat temu.

  10. @Kobi Ha Oleh
    Masz racje, pomylilem sie. Link ktory zacytowalem nie mowi o likwidacji prawa powrotu, tylko o odebraniu prawa powrotu ludziom ktorzy moga cierpiec z powodu zydowskich dziadkow, a ktorych religijni Zydzi – w odroznieniy od antysemitow – za Zydow nie uwazaja.
    Na szczescie dzis antysemityzm nie jest w modzie, wiec duza czesc Zydow wybiera Izrael z powodow ekonomicznych, a nie ideologicznych. To ze wsrod olim ukrywaja sie Chrzescjanie, pedofile, szpiedzy, antysemici czy oszusci to wiem z izraelskiej TV, ale nie slyszalem aby ktos zrobil statystyczne badania ze takowych jest najwiecej wsrod Zydow 25cio-procentowych, a nie wsrod Zydow wiecej-procentowych. Ty slyszales o takich badaniach?
    Jedno jest pewne, przez 53 lata to zadnemu izrelskiemu rzadowi nie przeszkadzalo (prawa powrotu wnukow Zyda dodano w 1970 roku), co wiec sie stalo? Czy moze na tych zdjeciach to sa zydowscy wnukowie?
    https://twitter.com/BaruchSharon1/status/1637948195765354500
    https://www.ynetnews.com/PicServer5/2017/05/14/7777597/77775910997100980677no.jpg
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Members_of_Neturei_Karta_Orthodox_Jewish_group_protest_against_Israel.jpg/1200px-Members_of_Neturei_Karta_Orthodox_Jewish_group_protest_against_Israel.jpg

    @Kobi Ha Oleh “I oczywiście żebyś się broń boże nie przestraszył że państwo żydowskie by zrobiło coś żydowskiego, to dyskusje nie są wogule o tym czy stosować prawo halachy przy zmianie, tylko czy może jest dostatecznie liberalnie żeby ktoś kto ma ojca żyda będzie mógł zrobić aliya (oczywiście z całą nie żydowską swoją rodziną, jeżeli taką posiada)”

    Dziwne, bo z dyskusji jakie ogladam w izraelskiej TV, do dyskusje sa wlasnie o tym aby zastosowac prawo halachy w stosunku do prawa powrotu, zadnych innych argumentow nie slyszalem. Podstawowym argumentem jest ze Zydzi musza wiedziec czy ich partner/partnerka sa Zydami wedlug halachy aby moc wziac slub w Izraelu. Ktore stacje TV Ty ogladasz?

  11. @MEF
    Milo mi ze prawie we wszystkich zgadzamy sie.
    Tak, masz racje, Deklaracja Niepodleglosci w wiekszosci to normalny bełkot polityków, ktorzy pisza wielkie słowa co nic nie kosztuje, ani wysiłku, ani pieniędzy i ma standardowy format. A te trzy zdania ktore zacytowales po hebrajsku to główna różnica między Deklaracją a konstytucją sowiecką, konstytucja amerykanska, konstytucja francuzka czy konstytucja wloska.

  12. @Yossi Ha Yored,
    Ktoś cię oszukał!
    Nikt nie mówi o “likwidacji” prawa powrotu, jest dyskusja o tym czy prawa Adolfa Hitlera mają dyktować kto może robić Aliya.
    Znaczy czy fakt, że tata twojego taty był żydem ma dać danej osobie (może być osoba która się uważa za 100% chrześcijaninem) prawo żeby z całą rodziną “powrócić” znaczy się przeprowadzić do Izraela.
    Oczywiście że intencje były dobre, ale 2023 nie jest 1948.
    Skoro dawno temu opuściłeś święta ziemię to zapraszam do Holonu, tutaj zobaczysz dużo olim którzy bardzo dumnie chodzą z wielkimi krzyżami na szyi+ sam służyłem tutaj w wojsku z Ukraińskimi antysemitami, wogule się swoich poglądów nie wstydzili. Oczywiście byli legalnimi olim według prawa powrotu dyktowane przez Adolfa Hitlera.
    I oczywiście żebyś się broń boże nie przestraszył że państwo żydowskie by zrobiło coś żydowskiego, to dyskusje nie są wogule o tym czy stosować prawo halachy przy zmianie, tylko czy może jest dostatecznie liberalnie żeby ktoś kto ma ojca żyda będzie mógł zrobić aliya (oczywiście z całą nie żydowską swoją rodziną, jeżeli taką posiada)

  13. YY:
    Komu pasują komu nie. W moich oczach nie. Dla pewności przytaczam je tutaj, na dole, bo cała reszta to normalny bełkot polityków. Pisać wielkie słowa o równości nie kosztuje ani wysiłku ani pieniędzy i ma standardowy format. A te trzy zdania to główna różnica między Deklaracją a konstytucją sowiecką.

    בארץ-ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי.

    לאחר שהוגלה העם מארצו בכוח הזרוע שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו, ולא חדל מתפילה ומתקוה לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חירותו המדינית.

    מתוך קשר היסטורי ומסורתי זה חתרו היהודים בכל דור לשוב ולהאחז במולדתם העתיקה; ובדורות האחרונים שבו לארצם בהמונים, ו​חלוצים, מעפילים ומגינים הפריחו נשמות, החיו שפתם העברית, בנו כפרים וערים, והקימו ישוב גדל והולך השליט על משקו ותרבותו, שוחר שלום ומגן על עצמו, מביא ברכת הקידמה לכל תושבי הארץ ונושא נפשו לעצמאות ממלכתית.

  14. @MEF,
    Ktos Cie oszukal, pierwsze 3 zdania doskonale pasuja do reszty. Nie czytalem konstytucji sowieckiej, wiec popros tego oszusta aby wskazal ktore slowa w izraelskiej deklaracji niepodleglosci sa takie same jak w konstytycji sowieckiej a nie w konstytucji Zachodniego demokratycznego panstwa. Dodaj temu oszustowi ze Izrael jeszcze nie ma konstytucji. A gdybys sie zdecydowal sam przeczytac Deklaracje Niepodleglosci, tutaj masz link po angielsku i po hebrajsku:
    https://main.knesset.gov.il/en/about/pages/declaration.aspx
    Pierwsze 3 zdania mowia o powiazaniach Zydow z Palestyna i krotkiej histoji Sjonizmu, w duzej wiekszosci niereligijnego.
    A jakie panstwo chcieli stworzyc Ojcowie Zalozyciele?
    “THE STATE OF ISRAEL will be open for Jewish immigration and for the Ingathering of the Exiles; it will foster the development of the country for the benefit of all its inhabitants; it will be based on freedom, justice and peace as envisaged by the prophets of Israel; it will ensure complete equality of social and political rights to all its inhabitants irrespective of religion, race or sex; it will guarantee freedom of religion, conscience, language, education and culture; it will safeguard the Holy Places of all religions; and it will be faithful to the principles of the Charter of the United Nations.”.
    Przez ostatnie 75 lat nikt nie mowil o zlikwidowaniu prawa powrotu, tylko religijni czlonkowie koalicji chca to prawo zlikwidowac – tylko koszerni Zydzi lub tez ludzie ktorzy przeszli na Judaizm za pmoca najkoszerniejszych rabinow ortodoksyjnych beda mieli zapewnione prawo powrotu:
    https://www.ynet.co.il/economy/article/sktsduyps
    A kto sprzeciwia sie Ojcom Zalozycielom ktorzy “guarantee freedom of religion, conscience, language, education and culture”?
    https://presspectiva.org.il/%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94-%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%A7%D7%94-%D7%95%D7%91%D7%A7%D7%98%D7%98%D7%94/

  15. Y.Y:
    Przeczytaj trzy pierwsze zdania w Deklaracji Niepodległości. Jakoś nie pasują do reszty, prawda? Bo ta reszta brzmi całkiem jak konstytucja sowiecka i jest tyleż warta.
    Izrael jest państwem wyznaniowym i jeśli nie plemiennym to szczepowym. Dzięki tym trzem zdaniom które określają naturę prawa Żydów do ziemi którą muzułmanie nazywają Palestyną albo Wielką Syrią To są także kryteria Prawa Powrotu.
    Odejmij te zdania i dostajesz państwo obywatelskie netto minus nacjonalizm żydowski. W takim ”państwie”, z konieczności podobnym do Libanu, Syrii i Iraku, zostanie tylko kilka gmin w Jerozolimie, Tyberiadzie i Cfacie. Jak w większość historii Diaspory. Reszta ucieknie w panice. Jaki Żyd ”nie-religijny” zechce tu zostać?

  16. @MEF
    1. Izrael nie jest panstwem wyznaniowym, najwyzsze funkcje w Izraelu pelnia wybierani politycy a nie rabini. W Izraeli nie ma obowiazku przestrzegania zadnych praw religijnych, ani Shabatu, ani koszernosci ani nawet nie ma obowiazku Brit Mila.
    2. Izrael jest tak samo panstwem plemiennym jak Polska czy Niemcy – w Polsce i w Niemczech ‘plemienni’ Polacy czy ‘plemienni’ Niemcy maja prawo ‘powrotu’, tzn uzyskanie polskiego czy niemieckiego obywatlestwa na podstawie przynaleznosci do polskiego czy niemieckiego ‘plemienia’.
    3. Tak bylo w Izraelu przez ostatnie 75 lat i nikomu to nie przeszkadzalo, az do chwili gdy stala sie prawdziwa tragedia – polityk ktory twierdzil ze:https://youtu.be/MNKVu2GbssM
    zostal oskarzony o korupcje i grozi mu wiezienie. Aby uratowac sie przed wiezieniem zrobil koalicje z religinymi partjami majac nadzieje ze w zamian za zwolnienie religinych ze sluzby wojskowej i zalanie ich pieniedzmi przejdzie tzw. prawo francuzkie, gdzie nie bedzie mozna prowadzic sledztwa przeciwko glowie panstwa.
    Lotnicy sie buntuja, groza ze nie beda zglaszali sie NA OCHOTNIKA na szkolenia (bez ktorych nie beda mogli prowadzic samolotow) – no to co? Najwazniejsze jest aby nie mozna bylo prowadzic sledztwa przeciwko glowie panstwa.
    Ekonomisci ostrzegaja ze inwestycje w Izraelu w High Tech zmaleja – no to co? Najwazniejsze jest aby nie mozna bylo prowadzic sledztwa przeciwko glowie panstwa.
    Dla kumajacych hebrajski, mozna widziec sytuacje w Izraelu np tak:https://www.facebook.com/reel/1251225875484790

  17. Y.Y:
    Izrael jest państwem wyznaniowym i plemiennym od pierwszej chwili powstania i nawet przedtem. Dzięki Ben -Gurionowi. Bez niego Izrael stałby się republiką sowiecką. A potem, kto wie, może i pełną Palestyną z bratnią sunnicką klasą robotniczą. Ben Gurion wolał stawiać na żydowską plemienność zamiast marksistowskiej klasy robotniczej.
    Ta umowa społeczna wali się na oczach dzięki użytecznym idiotom na ulicach w służbie samobójców kulturowych z EU i USA.
    Ten pucz może przekształcić Izrael w państwo obywatelskie. Jak każde państwo obywatelskie na BW, jego życie nie będzie dłuższe od 10-20 lat.

  18. @ml
    ”Izrael ” panstwo obywatelskie”= ” right of return” dla palestyncow, jak dla Zydow= koniec Izraela.
    Aharon Barak, Ehud Barak, Carmi Gillon , Olmert, Yossi Beilin,etc,etc, dobrze o tym wiedza,ale otwarcie nie przyznaja sie, wola zaczynac od “pro demokracji ”

    Dzieki @ml ze odkryles nam co naprawde mysla Aharon Barak, Ehud Barak, Carmi Gillon , Olmert, Yossi Beilin,etc, bo sam bym sie nigdy nie domyslil. Co za zaplute karly antysyjonistyczne!
    Tak jest, nalezy natychmiast obalic ”panstwo obywatelskie” i przeksztalcic Izrael w ‘panstwo wyznaniowe” i wszystko wskazuje ze Izrael idzie w tym kierunku. Aby przyspieszyc ten proces Izrael powinien sprowadzic specjalistow z Iranu ktorzy bogate doswiadczenie jak budowac ”panstwa wyznaniowe”.

  19. Izrael ” panstwo obywatelskie”= ” right of return” dla palestyncow, jak dla Zydow= koniec Izraela.
    Aharon Barak, Ehud Barak, Carmi Gillon , Olmert, Yossi Beilin,etc,etc, dobrze o tym wiedza,ale otwarcie nie przyznaja sie, wola zaczynac od “pro demokracji ” . Skoda ze tak duzo osob idzie za nimi

  20. J.B
    Izrael jest państwem plemiennym i wyznaniowym i w tym jego siła. Każdy inny model ( jak państwo obywatelskie) doprowadzi do utraty większości żydowskiej w jednym pokoleniu. Aaby stracić państwo żydowski nie trzeba nawet większości muzułmanów. Wystarczy 40-45% i dobrze poparte przez UE i USA długotrwałe zamieszki obywateli arabskich po obu stronach zielonej linii. Ale to scenariusz optymistyczny, bo praktycznie wystarczy deklaracja państwa obywatelskiego aby zmienić kierunek demograficzny z imigracji Żydów do Izraela na emigrację Żydów z Izraela.

  21. Do MEFa: o ile sie orietuje to ty zawsze opowiadasz sie przeciw panstwu obywatelskim (dla Izraela). Ty ciagle piszesz o Izraelu nie obywateskim, chcesz panstwa plemiennego?

  22. Jedno zdanie w deklaracji niepodległości może zmienić cokolwiek na BW? Bez tego zdania a nawet i bez deklaracji, BW wyglądałby tak samo jak wygląda dzisiaj; Kwitnący Izrael otoczony upadłymi państwami muzułmańskimi. Państwa muzułmańskie na BW byłyby nawet tak samo upadłe i bez obecności Izraela, bo muzułmanie nie rozumieją pojęcia państwa obywatelskiego ani co to demokracja parlamentarna.

    Jedyne państwa muzułmańskie na BW które funkcjonują to państwa plemienne, jak Arabia saudyjska albo Emiraty, reszta w krwawych gruzach.
    Autor nie musi się nawet wysilić aby to widzieć.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.