Historia Komisarza

Nadeslala Zosia Walfisch

sophia Walfish

cropped-cropped-cropped-reunion69logo120k1.jpg

Film godny uwagi, dla tych ktorzy rozumieja jezyk rosyjski.

Dramat wojenny z 1967 r. w rezyserii ALEKSANDRA ASKOLDOWA na podstawie opowiadania

WASILIJA  GROSSMANA pt. W MIESCIE BERDYCZO

Wojna domowa w Rosji. Pulkowy komisarz Wawilowa jest zagorzala rewolucjonistka, stanowczoscia i energia dzialania przewyzszajacym nie jednego zolnierza w swoim pulku. Zachodzi jednak w ciaze. Ojcem dziecka jest inny komisarz, ktory ginie podczas jednego z atakow. Gdy ciaza jest juz zaawansowana i Wawilowa  nie moze juz dluzej pozostac na froncie,przelozeni umieszczaja ja w rodzinie Zyda Magazanika w Berdyczowie. Czlowiek ten blacharz z zawodu, wraz  ze swoja zona szwaczka, matka i kilkorgiem dzieci zyje biednie, jednak nigdy nie traci pogody ducha.

Pomimo, ze ciezko pracuje od switu do nocy, a wokol szaleje wojna, znajduje czas na taniec lub snucie filozoficznych rozwazan, takich jak np. czy w Berdyczowie bedza kiedykolwiek jezdzily tramwaje ( ostatecznie dochodzi do wniosku, ze jednak nie, poniewaz nie beda mialy kogo wozic, bo zanim je wprowadza ludzie pozabijaja sie nawzajem). Rodzina przygarnia Wawilowa i otacza troska, a wkrotce na swiat przychodzi dziecko- synek. W tym samym czasie o miasteczko ponownie wybuchaja walki z bialymi. Rodzina Magazanika wraz z Wawilowa, zmuszona jest pare dni spedzic w piwnicy. Kiedy w koncu miasto ponownie wpada w rece czerwonych, Wawilowa zrzuca sukienke uszyta przez zone  Magazanika, wdziewa mundur i bez wahania podaza za maszerujacymi bolszewikami, pozostawiajac synka rodzinie Magazanikow.

 Film przez ponad 20 lat byl radzieckim PULKOWNIKIEM.
W 1967 r. kiedy ukonczono zdjecia, wybuchla Wojna Szesciodniowa, w ktorej ZSSR poparl panstwa arabskie. Partia rozpetala propagandowa nagonke na IZRAEL i w kraju pojawila sie kolejna fala antesymityzmu panstwowego.
Decydenci z Panstwowego Komitetu Kinematografii uznali, ze film przedstawia w zbyt dobrym swietle Zydow.
Mlodemu rezyserowi ( dla ktorego film byl praca dyplomowa) zaproponowano przerobienia filmu tym razem z rodzina tatarska zamiast zydowskiej. Gdy ten odmowil nakazano zniszczenie wszystkich kopii, a sam tworca zostal  zwolniony ze studia filmowego z „wilczym biletem”, wyrzucony z partii, postawiony przed sadem za deufraudacje panstwowych srodkow, na dlugie lata zostal pozbawiony mozliwosci krecenia filmow oraz wykonywania zawodu.
Ocalala jednak kopia filmu ktora ukryl i przechowal inny radziecki rezyser SIERGIEJ GERASIMOW, ktory doceniajac walory obrazu zignorowal polecenie partii zniszczenia kopii.
ASKALDOW  zostal zrehabilitowany dopiero w czasach PIERIESTROJKI w roku 1987.
A 11 lipca tego samego roku, na fali GLASNOST  odbyla sie w MOSKWIE oficjalna premiera zakazanego filmu.
Rok pozniej KOMISARZ zostal pokazany na MFF w BERLINIE.  gdzie rozpoczela sie jego swiatowa kariera.
Zdobyl SREBRNEGO NIEDZWIEDZIA i nagrode  FEDERACJI KRYTYKOW FILMOWYCH,  a w ciagu kolejnych lat blisko 20 kolejnych nagrod w wielu krajach swiata. W 1988 r. otrzymal nominacje do OSKARA  w kategorii najlepszy film nieanglojezyczny, zostal uznany przez krytykow NRD za najlepszy film roku 1989. Byl filmem roku w RFN, SZWAJCARII, SZWECJI. Zaprezentowano go na uroczystym pokazie w KONGRESIE USA. Byl pierwszym filmem radzieckim szeroko rozpowszechnionym w kinach amerykanskich.
Dzis dzielo ASKALDOWA uznane jest za film wybitny, jeden z najwazniejszych obrazow kina antywojennego na swiecie.

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: