Kabała – wiedza tajemna nie dla każdego

Nadeslal Andrzej Dobrowolski

andrzej Dobrowolskia

Kabała - wiedza tajemna nie dla każdego

Kabalistyczne Drzewo Życia – rysunek Athanasiusa Kirchera z 1652 r., foto: Wikimedia/CC

– Jako nauka dla wybranych kabała nie jest powszechnie dostępna. Ujawniając jej tajemnice, robimy coś niestosownego – mówił w Dwójce filozof Andrzej Serafin w rozmowie o żydowskiej mistyce i jej wpływie na europejską kulturę.

– Mówiąc o kabale, należy rozróżnić dwie perspektywy – mówił religioznawca i tłumacz pism kabalistycznychMikołaj Krawczyk. – Jedna z nich jest perspektywą akademicką, perspektywą badacza. Druga to spojrzenie żydowskie, jako że temat kabały jest ściśle związany w judaizmem. Patrząc z pierwszej perspektywy, szczególnie idąc za myślą Gershoma Scholema, kabała jest nurtem mistyki żydowskiej, który objawił się w XII-XIII w. w średniowiecznej Hiszpanii wraz z powstaniem księgi Zohar i rozprzestrzenił się w rytuale żydowskim ok. XV-XVI w. Z perspektywy żydowskiej kabała jest zaś nieodłącznym elementem judaizmu, jest fragmentem Tory przekazanym podczas objawienia synajskiego. To dopełnienie i pogłębienie znaczeń zawartych zarówno w Torze pisanej, jak i ustnej, czyli Talmudzie – tłumaczył.

Filozof i filolog Andrzej Serafin mówił, że elementem charakterystycznym dla kabały jest specyficzne połączenie konserwatyzmu i tradycyjności z rewolucyjnością. – Gdy mówimy o tradycji, musimy pamiętać, że jest ona pewnym przekazem – powiedział. – Samo słowo „kabała” również oznacza „przekaz”. Tradycja ta pochodzi pierwotnie z doświadczenia czy objawienia, które stało się udziałem jakiegoś mistyka. Kabała zatem to doktryna mistyczna, która posiada pewne treści mogące prowadzić do rewolucyjności, do zachowań rewolucyjnych i transgresyjnych – dodał.

W związkuz tym, jak zwrócił uwagę Andrzej Serafin, kabała przez wieki pozostawała nauką jedynie dla wtajemniczonych. – W tej kwestii istotne jest rozróżnienie na ezoterykę i egzoterykę, czyli doktrynę tajemną, jaką ma być kabała, oraz doktrynę jawną i powszechną – mówił. – Kabała nie jest bowiem powszechnie dostępna. To, co robimy w tym momencie, jest dość specyficzne dla naszych czasów. Ujawniamy tajemnice kabały, co jest niestosownością z perspektywy samej kabały. Cóż to za tajemnica, o której można usłyszeć w radiu? – zauważył.

W audycji rozmawialiśmy także z reżyserem Adrianem Pankiem, twórcą filmu „Daas”, Pawłem Chrólem, filozofem i judaistą, oraz dominikaninem o. dr. Markiem Nowakiem.

cala rozmowe ( 50 min ) mozna posluchac jak klikniesz na ponizszy link

„Rozmowy po zmroku” prowadził Michał Nowak.

mc

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: