O nienawiści i prześladowaniu Żydów – Wlodzimierz Herman

Recenzja ksiazki


Forma książki balansuje na pograniczu fikcji, literatury, faktów, publicystyki, teatru, estrady i kabaretu.
Przedmowę Żydzi i ich wrogowie napisał ceniony niemiecki profesor uniwersytecki Hans Henning Hahn. Traktuje on problem wrogości do Żydów i Holocaustu z punktu widzenia Niemca, dając historyczny zarys problematyki. Posłowiem opatrzył prof. dr. Ryszard Stemplowski, który pisze z perspektywy polskiej o jawnym i ukrytym prześladowaniu Żydów.
Jako aneks książki jest umieszczony monodram Ja, Uriel da Costa. Jest to adaptacja sceniczna prawie nieznanej autobiografii tego żydowskiego filozofa, krytyka religii i wolnomyśliciela z XVII wieku, obok Barucha Spinozy jednego z ważniejszych prekursorów żydowskiego oświecenia Haskali.
Ta kontrowersyjna i prowokująca książka ukaże się w stosunkowo niedużym nakładzie na przełomie maja i czerwca b. r. w znanym warszawskim Wydawnictwie Naukowym SCHOLAR.
Zadaniem dramaturgów i reżyserów jest zadawanie pytań, a także pisanie oraz wystawianie historii i dramatów, zadaniem historyków – dociekanie, co stoi za takimi dramatami. Obydwa te zawody muszą się uczyć wzajemnej współpracy. Moim zdaniem monodramy Włodzimierza Hermana mieszczą się w tej tradycji tak samo jak dramat Dochodzenie Petera Weissa. Hans Henning Hahn, z Przedmowy
Opinie osobiste Włodzimierza Hermana, świadectwo jego doświadczeń, są ważnym źródłem dla badacza historii, a dla reżysera czy aktora – materiałem do pracy. Ryszard Stemplowski, z Posłowia


Od autora

 Dla tych, co nie wiedza o co chodzi:
Monodramy: Zdrajcy (Sprawa Dreyfusa); Mordercy (Proces Bejlisa); Spiskowcy (Protokoły Mędrców Syjonu); Syjoniści (Marzec 1968); Emigranci, czyli dlaczego Żydzi wyjeżdżają… (Mój osobisty Marzec 1968 oraz dlaczego się nie lubi Żydów)
Na podstawie znanych i mniej znanych dokumentów i wydarzeń historycznych udowadnia autor książki absurdalność zarzutów, oskarżeń, przesądów, argumentów i pseudo-argumentów, które tworzą arsenał ukrytych i jawnych antysemitów, doprowadzając te argumenty i przesądy do absurdu. We wstępie Od autora wyjaśnia Wlodzimierz Herman powody napisania książki właśnie na ten temat. Każdy monodram poprzedza przedsłowie autora, kończą historyczne daty i fakty oraz obszerna bibliografia. 

Zyciorys

Absolwent historii Uniwersytecie Wrocławskim oraz reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie, reżyser i kierownik artystyczny Studenckiego Teatru Kalambur we Wrocławiu (1962–1968). Po studiach pracował jako reżyser w Teatrze Polskim we Wrocławiu. W 1970 w związku z falą politycznego antysemityzmu w Polsce wyemigrował i osiadł ostatecznie w Danii, gdzie po okresie pracy reżyserskiej w Zurychu zrealizował ponad sto produkcji na scenach eksperymentalnych i w większych teatrach.

Reżyserował m. in. prapremiery sztuk polskich i rosyjskich autorów. Swoje projekty artystyczne realizował na scenach Teatru Królewskiego w Kopenhadze(ang.) (Det Kongelige Teater), inscenizował Hamleta (we współpracy z Janem Kottem), reżyserował Ambasadora Sławomira Mrożka (prapremiera europejska), dla Teatru Radia Duńskiego przygotował słuchowiska na podstawie Szewców Witkacego i jednoaktówek Mrożka. Reżyserował w Nowym Jorku (Cocteau Repertory Theatre), Moskwie, Budapeszcie i w Szwecji.

W 2000 został odznaczony przez Prezydenta RP Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi RP za wkład w polską kulturę i promowanie polskiego teatru za granicą.

Po przejściu na emeryturę nadal uczestniczy w życiu kulturalnym i teatralnym oraz udziela się w środowisku polskim i żydowskim Danii. Opublikował pierwszy przekład z języka jidysz na duński sztuki Dybuk. Między dwoma światami An-skiego (Multivers, Kopenhaga 2012). Został laureatem prestiżowej Nagrody Teatralnej im. Hermana Banga (Herman Bangs Mindelegat (teater)), a po wieloletniej przerwie w kontaktach z polskim teatrem zaprezentował w Warszawie w 2014 swój filozoficzno-literacki kabaret Kierkegaard, czyli z papierów jeszcze żyjącego, we współpracy z aktorami warszawskiego Teatru Narodowego.

W 2017 za popularyzację polskiego teatru na świecie, otrzymał Nagrodę Sekcji Krytyków Teatralnych Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru


Kupno ksiazki

TUTAJ

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: