Trwa walka z judaizmem reformowanym

Większość ortodoksyjnych rabinów postrzega judaizm reformowany jako obcą religię i budzi sprzeciw z powodu niedawnych zbliżeń


Artykul przetlumaczyl Sir Google Translate

 Tsvi Sadano

Jak niedawno ujawnił The Dayton Jewish Observer , „Kora Micwa”, czyli bar micwa dla psów, to nie żart. Jest tak poważna, jak „nekrologi”, obok których została umieszczona. Choć może to być marginalne, niewielu Żydów reformowanych (RJ) robi Bar Micwę dla swoich zwierząt domowych, na tyle, że zasługuje na poważne dyskusje w szanowanej żydowskiej publikacji 

Bar Micwa jest całkowicie poza doświadczeniem Izraelczyków, dla których takie rzeczy wzmacniają argument, że judaizm reformowany zmienia judaizm w żart. Ale judaizm reformowany nie jest żartem i właśnie w tym tkwi problem. Statystycznie około 40% amerykańskich Żydów identyfikuje się jako RJ. Z drugiej strony izraelska gałąź RJ, która nosi nazwę Ruchu na rzecz Judaizmu Postępowego, jest w najlepszym razie marginalna.

Bar Micwa dla zwierząt domowych to dla ortodoksyjnych Żydów jeszcze jeden dowód na to, że judaizm reformowany jest religią obcą.

Istnieje wiele różnic między, z braku lepszego określenia, „judaizmem tradycyjnym” a judaizmem reformowanym. Najważniejszym z nich jest lekceważenie przez RJ asymilacji. Wydaje mi się również, że koncepcja Tikkun Olam(zmieniający świat), który jest utrzymywany przez RJs, stał się synonimem przyspieszenia judaizmu z najnowszymi postępowymi trendami. Na przykład judaizm reformowany przeszedł od akceptacji związków osób tej samej płci do pełnej legitymizacji. Intencją biblijnych przykazań dotyczących stosunków seksualnych, mówi strona internetowa RJ, jest zapobieganie rozwiązłości i nic więcej. A jeśli chodzi o miejsce Ziemi Izraela, RJ nie jest już dziś przywiązany do proroczej nadziei zgromadzenia Izraela. W swoim przemówieniu inauguracyjnym w 2017 r. Nowy szef Związku Judaizmu Reformowanego, rabin Rick Jacobs, powiedział, że „Diaspora oznacza centrum i peryferie. Zamiast tego użyjmy terminu „światowe żydostwo”. Obecnie istnieje więcej niż jedno centrum żydowskiego życia ”.

Te różnice, argumentują wiodący izraelscy rabini, sprowadzają się do stworzenia zupełnie nowej obcej religii, która próbuje zastąpić judaizm. Ten punkt widzenia wyjaśnia, dlaczego ci sami rabini są mniej zainteresowani świeckimi Żydami, którzy nie aspirują do wprowadzenia nowej religii.

Ostatnie starcie dotyczące judaizmu reformowanego nastąpiło po spotkaniu Zoom na początku tego miesiąca, w którym uczestniczyli rabin Eliezer Melamed i kobieta rabin reformowany z Francji (tylko w judaizmie reformowanym kobiety mogą być rabinami). Rabbi Melamed był krytykowany za to, że nawet występował z rabinką, ale odpowiedział, że chociaż trzeba protestować przeciwko RJ, to trzeba jednak okazywać miłość każdemu Żydowi.

Rabin mówi, że stosunek do RJ, tak jak do każdego żydowskiego grzesznika, leży w przepaści między dwoma sprzecznymi przykazaniami: „nie będziesz nienawidzić żadnego ze swoich krewnych w swoim sercu” i „otwarcie upominaj bliźniego” (Kapłańska 19:17) . Tę lukę, podkreśla, należy wypełnić miłością i braterstwem, a nie odrzuceniem i nienawiścią. Dlatego różnice, jakkolwiek głębokie, nie powinny skutkować bojkotem Żydów reformowanych. Z całą krytyką, jaką ma wobec RJs, rabin twierdzi, że po prostu nie ma wystarczających dowodów, aby ich ekskomunikować. W końcu, jak podkreśla, istnieją dowody na to, że RJ popierają żydowską tożsamość, przynajmniej na tyle, aby wycofać pojęcie bojkotu. Dlatego publiczne spotkanie z Żydami reformowanymi nie jest przesłaniem do akceptacji. Zamiast tego po prostu pokazuje, że ortodoksyjni rabini są rozsądnymi ludźmi,

Rabin Melamed na konferencji 2019 w Jerozolimie.

To wirtualne spotkanie rabina Melameda z kobietą RJ rabbi nie było jego pierwszym takim spotkaniem. Jego spotkanie z RJs trzy miesiące temu również wywołało gniewną odpowiedź ze strony naczelnego rabina sefardyjskiego Icchaka Josefa, syna bardzo szanowanego zmarłego rabina Ovadii Josefa. W liście napisanym trzy miesiące temu, ale opublikowanym zaledwie tydzień temu, rabin Josef mówi, że RJs „starają się wykorzenić religię i wbić pazury w naszą świętą ziemię”.

Argument rabina Josefa przeciwko takim spotkaniom jest oparty na poprzednich pokoleniach czołowych rabinów, którzy zakazali jakiegokolwiek dialogu z judaizmem reformowanym. Powodem tego zakazu, mówi R. Yosef, jest to, że „Reformy podrabiły naszą Torę, mają własną Torę… spowodowały asymilację niezliczonych Żydów w Stanach Zjednoczonych i Argentynie… i zrujnowały każdy dobry plan wśród ludzi Izraela ”. Rabini, którzy okazują lekceważenie orzeczeń wielkich rabinów, mówi Naczelny Rabin Izraela, powinni zostać wygnani. Na nieszczęście dla R. Yosefa był jednak ktoś, kto przypomniał mu, że kilkadziesiąt lat temu jego ojciec spotkał się z Żydami reformowanymi.

Mimo to Naczelny Rabin nie był sam w potępieniu R. Mełameda. Prawdopodobnie bardziej bolesny dla R. Mełameda, mieszkającego w osadzie Har Bracha z widokiem na miasto Szechem (Nablus), był list podpisany przez rabinów uważanych za duchowych przywódców narodowego syjonizmu religijnego. Wśród nich są rabini Dov Lior, Tsvi Tau i Shmuel Eliyahu, aby wymienić tylko kilku.

W liście lamentują nad faktem, że ogrodzenie wzniesione przez największych rabinów Izraela zostało naruszone przez tych, którzy zdecydowali się zignorować ich opinie i orzeczenia przeciwko wszelkim oznakom akceptacji judaizmu reformowanego. Spotkanie z nimi, jak głosi list, jest równoznaczne z profanacją imienia Boga.

I tak jak w przypadku ostrych różnic zdań, obie strony podnoszą dobre i uzasadnione argumenty za i przeciw RJ. Ale najważniejsze jest to, że mam wrażenie, że Izraelczycy, którym zależy na takich kwestiach, są oburzeni próbami niektórych izraelskich Żydów reformowanych, aby narzucić swoje praktyki za pośrednictwem Sądu Najwyższego, jak to się stało na przykład w żądaniu RJ, aby w tym celu należy przeznaczyć specjalną przestrzeń przy Ścianie Płaczu. Jednocześnie wydaje się, że ci sami ludzie czują urazę do bojkotu Żydów, co oznacza, że ​​większość Izraelczyków prawdopodobnie zgodziłaby się z R. Melamedem, który odrzuca RJ, nie odrzucając ludzi związanych z tym rodzajem judaizmu.


Oryginalny artykul TUTAJ

One Response to “Trwa walka z judaizmem reformowanym”

  1. Nie znam się na sprawach religii. Niewiele mam do powiedzenia w konkretnych kwestiach. Jednak sądzę, że reformowanie z dużą dozą dowolności, jest niebezpieczne dla naszej przyszłości, w szczególności poza Izraelem. Każdy może reformować zgodnie ze swą wolą i sumieniem. Wolno mu, ale poza Izraelem to droga, wprost po przekątnej do asymilacji. Wystarczą trzy pokolenia i nie pozostanie śladu po etnicznej wyjątkowości. Chcesz się reformować, więc myślisz tylko o sobie, nie o swych potomkach. Liberalzm jest wynalazkiem żydowskim, ale tzw. cywilizowane narody Europy zerżnęły ten wynalazek od nas, oczywiście nie dokładnie. Widzimy dzisiejszą Europę. To zrzynanie od nas miało miejsce zawsze. W szczególności Rzymianie wykombinowali katolicyzm, a Arabowie islam. Niby od nas, a jednak bez zrozumienia istoty rzeczy, którą jest świętość życia. Oni swego boga wymyślili na swój użytek, by zdobywać i mordować.
    Reformowani w końcu stopią się z nimi. Amen.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

%d bloggers like this: